Publicitat

1. Preguntes.

Què és el departament de comptes?
  • És un element que es troba dins de l'agència publicitària, el qual analitza la informació que el client ha encarregat i s'encarrega de formar una estratègia que compleixi tots els requisits demanats.

Què heu estudiat per treballar en una agència?
  • S'ha d'haver cursat alguna carrera que vingui de la branca d'humanitats o arts. Per treballar en una agència s'ha de cursar alguna carrera que vingui de la branca d'humanitats o d'arts. S'ha d'estudiar publicitat.
Com és el rodatge d'un espot? 
  • És molt llarg - tot i que la gent només en veu vint segons de mitja a la televisió, el procés que hi ha darrere de la gravació és molt extens i entretingut.
La publicitat és realment creativa? 
  • Majoritàriament sí, ja que al emetre un missatge al receptor utilitza diferents recursos per a cridar la seva atenció. Els anuncis poden ser més o menys creatius, però això no depen de l'agència en sí sinó de les peticions dels clients.
Es proven els anuncis abans de sortir a la tele? 
  • Tot això depen del tipus d'anunci que es vagi a crear. Quan es tracta d'un anunci polèmic, ja es sap que aquest anunci no serà acceptat per l'agència de control i, més tard, serà retirat.
Com s'aconsegueix que un anunci sigui viral? 
  • S'ha de transmetre per tots els medis possibles com ràdio i televisió - a més a més, ha de saber captar l'atenció de l'espectador de manera atractiva i/o posant-hi missatges i imatges xocants. 
Com es posa el preu d'un producte?
  • Tot això depen de la marca a la qual pertany aquest producte, ja que pot ser un objecte amb un cost molt baix de producció però pel simple fet de ser d'una marca determinada el preu puja considerablement.
Com escolliu en quins mitjans sortiran els anuncis?
  • Segons el tipus d'anunci, els diners que hi hagi invertits en aquest i el públic a qui ho vulguin dirigir (target, franja horària on es veuria més vegades).
Com és que hi ha anuncis que no s'entenen?
  • Perquè a vegades, simplement, només es vol cridar l'atenció - d'altres, perquè el creatiu no ha sabut presentar bé la idea i plasmar-la amb claredat.
Qui controla que els anuncis compleixin la normativa?
  • Una institució formada per les agències de publicitat i aquells col·lectius que podrien veure's afectats. Hi ha un autocontrol, s'auto-regula la comunicació comercial.
Quina diferència hi ha entre la publicitat i la propaganda?
  • S'entén per propaganda allò que les campanyes polítiques fan, o aquells anuncis que no venen res, sinó que proclamen maneres de pensar. La publicitat, en canvi, és un producte que es vol vendre.
És el mateix fer un spot que una campanya de consideració?
  • Tot i que tots dos tenen la mateixa estructura, una campanya ens vol fer pensar en algun aspecte i que hi reflexionem, mentre que un spot només vol promocionar un producte per a poder vendre-ho.
Han evolucionat molt els missatges publicitaris?
  • Tot i que els missatges publicitaris s'han hagut d'adaptar al temps i a la gent, es fan servir els mateixos estereotips per transmetre de manera ràpida un missatge.
Com és que m'agraden els anuncis de cotxes si encara no tinc 18 anys?
  • Perquè, a més a més de dirigir-se a aquella gent que ja té edat per conduir, es dirigeix a aquell públic que son conductors potencials i que en un futur podrien comprar aquesta marca.
Com s'ho feien perquè productes nocius semblessin bons?
  • No es mostren totes les característiques que posseeix el producte, i ignoren aquells elements que puguin ser perjudicials per la venta. Quan diuen que un producte ha estat testat en laboratoris, el resultat que se'ns mostra, probablement, no sigui el vertader.
Com afecta la publicitat en un informatiu?
  • Afecta d'una forma en la que quasi no ens n'adonem; els presentadors porten marques de roba, els estris que hi apareixen, els cotxes...
La publicitat emocional menteix quan ens ven un món ideal?
  • No, ja que, tot i que els publicistes ens posen el producte en un context ideal de felicitat, som nosaltres els que al final, quan veiem l'anunci, fem l'associació de que al tenir el producte, ens vindrà inclòs aquest món ideal.


2. Exercicis.


1. Primer exercici. Estem bombardejats de publicitat. Comproveu-ho, agafeu paper i llapis i aneu anotant els llocs on trobeu publicitat durant tot un dia.

  • Ho trobem en les marques de roba que la gent porta, en les parades d'autobusos, en els aparells i objectes que fem servir... fins i tot en el llapis que ara mateix estic utilitzant.
2. Hi ha productes que són perillosos per a la salut, com el taba o l'alcohol. Sabríeu sir si els anuncis d'aquests productes ho fan amb arguments racionals o amb emocions?
  • Fan servir les emocions per evitar que el consumidor pensi en els vertaders efectes que el producte provoca. A més a més, la gent ja coneix quins riscos hi ha, així que simplement s'ha de tractar potenciar a aquella gent que comprarà igualment.
3. Busqueu un anunci que creieu que no diu tota la veritat o que directament enganya als espectadors i comenteu perquè creieu que menteix.
  • http://www.youtube.com/watch?v=xyvverSOIDs : Qualsevol producte que venen per televisió d'aquest tipus enganya al consumidor prometent uns resultats increïbles i portant a testimonis que 'demostren' com funciona el producte - tot i que, en veritat, no ho fa.
4. Opina. Hi ha publicistes que diuen que la publicitat no ens afecta. Què en penseu? Feu una redacció explicant com creus que afecta la publicitat i posa'n algun exemple: alguna cosa que heu comprat pels anuncis, o que els vostres pares s'hagin deixat enredar per la publicitat.
  • Personalment, crec que la publicitat afecta, i molt. Quan veus que un objecte o un servei o marca es posa de moda i tothom en compra o surt molt pels anuncis, vulguis o no tens la curiositat (i a vegades fins i tot necessitat) de tenir-ho tu també. Un exemple ben clar son els anuncis que mostren productes de neteja, els quals quasi no funcionen però et donen la imatge de que és així.

3. Més exercicis. Els anuncis institucionals, en lloc de vendre un producte, busquen conscienciar la població sobre algun tema sensible com els accidents de trànsit, consum de drogues, la necessitat de reciclar, etc. Per a la prevenció dels accidents de trànsit, al llarg del temps s'han utilitzar diferents estratègies buscant la màxima efectivitat, és a dir, la reducció dels morts i ferits a la carretera. Aquí en tens alguns exemples, mira'ls i respon a les tres qüestions:

a) En dues o tres paraules, com definiries l'estratègia de cada anunci, és a dir, la manera com intenta convèncer l'espectador?
  • En el primer anunci podem veure com s'utilitza un llenguatge senzill i unes paraules repetitives en forma de cançó, ja que va dirigit a un públic infantil i és necessari que entenguin el missatge - posar-se el cinturó. En el segon es mostra rebuig per aquella persona que és ignorant, en el tercer hi veiem una imatge més agressiva, en el quart més subjectiva i en el cinquè, altra vegada, violenta.
b) Hi ha qui diu que alguns anuncis (com el darrer) són inadequats perquè són massa violents, sensacionalistes, etc. Però hi ha qui diu que qualsevol cosa és adequada si serveix per reduir els accidents. I a tu, què et sembla? Creus que hi hauria d’haver un límit i, en aquest cas, quin hauria de ser?
  • Personalment no crec que siguin cent per cent efectius, ja que l'espectador ho veu d'una manera massa llunyana, al mostrar-se d'una manera tan catastròfica. 

5. Mireu aquest anunci: http://www.youtube.com/watch?v=rVAT9i5oLkQ. L'última frase de l'anunci recomana fer-se una assegurança de vehicle "perquè la teva dona també agafa el cotxe."

a) Alguns publicistes afirmen que la publicitat només és un reflex de la realitat. Creieu que les dones de la realitat són com la que es pinta a l'anunci?
  • No, tot i que hi pot haver casos - però també hi ha casos d'homes que no ho saben fer.
b) Diríeu que l'anunci busca ridiculitzar les dones? Amb quina finalitat?
  • No busca ridiculitzar-les, sinó cridar l'atenció i crear un punt d'humor que faci parlar a la gent.

Anuncis antics. Mireu aquests dos anuncis antics i responeu les preguntes.

a) Segons els dos anuncis, què necessita una dona per ser feliç a la vida?
  • Ser maca i agradar a la gent.
b) Què necessita per aconseguir-ho?
  • Utilitzar les cremes de la marca que es publicita.
c) Què us sembla aquest missatge?
  • No és adequat, ja que només fa que baixar l'auto-estima de les dones.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada